Je boek promoten met offline middelen

Het begint steeds meer een gewoonte te worden dat mensen hun eigen boek gaan uitgeven. Het internet zorgt ervoor dat iedereen dit kan doen. Zowel met een e-book als met een geprint boek. Voor de promotie van je boek wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het internet, zoals sociale media, affiliate kanalen en advertentieplatformen. Vergeten worden de offline kanelen, zoals flyers, drukwerk en samenwerkingspartners. Wij geven hieronder de meest gebruikelijke die genoeg mogelijkheden bieden en bovendien helemaal zelfstandig zijn uit te voeren.

Offline methoden om je boek uit te geven

Er zijn juist veel mogelijkheden onstaan om zelfstandig boekhandels te contacteren. Het meest lonend is om een lijst te maken met alle boekhandels die potentieel zijn en hier vervolgens contact mee op te nemen. Noteer van alle boekhandels wat ze jou te bieden hebben en kijk vervolgens of hier boekhandels tussen zitten waar een samenwerking mee in zit. Naast boekhandels zijn er ook andere partijen ontstaan, zoals Pumbo. Bij Pumbo is vrijwel alles mogelijk, van het schrijven tot het drukken of uitgeven van boeken. Verschil is dat zij niet het gehele proces van je overnemen en jij dus de controle over je eigen boek behoudt.

Wanneer een boekhandel jouw boek uitgeeft dan doe je het echter nog niet helemaal zelf. Wil je wel alles zelf regelen? Laat dan je boek drukken door bijvoorbeeld Pumbo of een andere partij die het drukwerk regelt en regel de rest zelf. Dat kan door middel van seminars of door op een beurs te gaan staan. Je bereikt niet alleen de mensen op de beurs of bij het seminar zelf, maar wanneer het balletje gaat rollen zullen de mensen die je daar hebt bereikt jouw bericht ook snel kunnen verspreiden.

Extra manieren om je boek te promoten

Een extra middel dat naast de bovenstaande voorbeelden ingezet kan worden, is een video-interview maken van je boek. Hierbij zet je jezelf namelijk ook in de belangstelling. Wel is de beste manier om een video-interview te verspreiden het gebruik van het internet. Daarnaast werkt een persbericht goed indien deze op de juiste manier wordt ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *