Effectieve marketingvormenDe economie draait op volle toeren, dus dit is het moment om je bedrijf te laten groeien. Maar dat gaat niet vanzelf, ook niet als de economische omstandigheden uitstekend zijn. Je zult als ondernemer aan marketing moeten doen om nieuwe klanten te werven. Dat kan op allerlei verschillende manieren. Een aantal daarvan zijn op langetermijneffecten gericht (zoals SEO), terwijl je met andere soorten marketing op korte termijn nieuwe business kunt aanboren. In dit artikel bespreken we een aantal marketingvormen die zich in het verleden keer op keer hebben bewezen. Daardoor is de kans dat ze ook voor jouw bedrijf werken vrij groot (mits je het goed aanpakt). Oke, laten we beginnen met de eerste marketingvorm.

Direct mail

Hoewel een direct mailing via de ‘ouderwetse’ post wordt verzonden, moet je je niet vergissen in de effectiviteit van deze marketingvorm. Juist doordat veel bedrijven zich met name focussen op online marketing, gaat jouw mailing steeds meer opvallen. Bovendien kun je met een kwalitatief goed adressenbestand prima targeten, waardoor je de doelgroep bereikt die je wil bereiken. Het versturen van een direct mailing is bij uitstek geschikt om op korte termijn nieuwe klanten te werven en/of onder je huidige klanten de omzet te verhogen.

Zo kun je je de ontvangers bijvoorbeeld attenderen op bepaalde acties die je hebt lopen, ze uitnodigen voor een relatie event of ze informeren over een nieuw product of dienst. Het versturen van een mailing vraagt echter om een doordachte aanpak. Anders loop je al snel het risico dat je boodschap niet opvalt, niet aanspreekt of erger nog: dat je envelop niet eens wordt geopend! Het is dan ook niet voor niets dat er bedrijven zijn die zich gespecialiseerd hebben in het uitdenken van mailingcampagnes en je kunnen ondersteunen bij het drukken en versturen van jouw mailing en zelfs het nabellen van aangeschreven bedrijven voor je uit handen kunnen nemen.

Online vindbaarheid

Naast offline marketing, is online vindbaarheid een effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Per dag worden er immers enorm veel zoekopdrachten op internet ingetypt. Het is daarom belangrijk om je online vindbaarheid in orde te maken. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen vormen van online marketing die op de korte termijn resultaat kunnen opleveren en online marketing vormen die op de lange termijn resultaat opleveren.

SEO

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij om de zoekresultaten in Google en andere zoekmachines waarin jouw website naar voren moet komen als je doelgroep een product of dienst zoekt dat jij kunt leveren. Om in de zoekmachines vindbaar te worden, moet er veel werk worden verricht. Meestal ben je minimaal een paar maanden bezig voordat je de eerste resultaten ziet. Echter, wanneer je eenmaal vindbaar bent en je je vindbaarheid op niveau weet te houden kun je op deze manier op de langere termijn een stroom van potentiële klanten op je website krijgen waar je weinig voor hoeft te doen.

Online adverteren

As je wilt dat online marketing op de korte termijn geld oplevert, dan is het beter om je geld niet in SEO te investeren, maar in vormen van online adverteren. Denk hierbij onder andere aan Google Ads, maar ook aan adverteren op sociale media met bijvoorbeeld Facebook Ads.

NetwerkenNetwerken

Een effectieve vorm van marketing die al sinds jaar en dag werkt, is netwerken. Concreet betekent dit dat je met andere mensen relaties opbouwt en daar zakelijk voordeel uit weet te halen. Wereldwijd zijn er enorm veel netwerkorganisaties die je hierin willen faciliteren. Maar bij welke organisatie je uiteindelijk ook gaat netwerken; het belangrijkste is dat je weet hoe je het aan moet pakken en dat je het consequent blijft doen.  Anders kun je geen relatie met mensen opbouwen. Wanneer je goede relaties hebt opgebouwd, kun je via hen om introducties bij potentiële klanten vragen en zal je zien dat er via mond-tot-mond reclame ook klanten vanzelf naar je toe komen.

De marketingvormen die we in dit artikel besproken zijn alle drie zeer effectief en kunnen je bedrijf een flinke groeispurt geven. Zolang je het maar op de juiste manier aanpakt. Ben je bang om het fout aan te pakken of heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan is het aan te raden om een businesscoach in te schakelen die je begeleidt bij het uitbouwen van jouw onderneming.

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *