Dit artikel gaat in op hoe SEA werkt. Maar voordat we die vraag beantwoorden, gaan we in op wat er onder wordt verstaan.

Wat is SEA

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en valt onder Search Engine Marketing (SEM). Marketing is het onder de aandacht brengen van producten en/of diensten bij mensen, met het doel die (beter) te verkopen en daar geld met te verdienen. Zoals de term al doet vermoeden, wordt bij SEM gebruik gemaakt van zoekmachines. Het doel is ook in dit geval het promoten van producten en/of diensten. Bij SEA worden er advertenties tussen zoekresultaten van een zoekmachine geplaatst. Je advertentie komt voor plaatsing in aanmerking, als die relevant is voor de zoekopdracht van de zoeker.

De werking van SEA

Bij SEA wordt meestal een website als middel gebruikt, maar niet per se. In het eerste geval wordt ernaar gestreefd dat mensen die een zoekmachine gebruiken een link naar je website in de zoekresultaten tegenkomen, daarop klikken en zo bij je website terechtkomen. Bij een advertentie zonder websitelink, kan er een telefoonnummer bij de advertentie worden geplaatst. Als iemand dat nummer gebruikt, dan betaal je als adverteerder daarvoor. Het einddoel is altijd vergroting van de verkoop en daarmee je verdiensten. Twee belangrijke concepten die voor SEA worden toegepast, zijn pay-per-click (PPC) en de veiling van beschikbare reclameruimte.

Wat is PPC

PPC houdt in dat je alleen betaalt, als er iemand op de link van de advertentie klikt en zo bij je website uitkomt. Vanaf dat punt is het je website, die ervoor moet zorgen dat mensen tot een actie overgaan. Dan kan zijn een bestelling plaatsen, maar bijvoorbeeld ook een folder aanvragen of een email net vragen sturen. Dat wordt een conversie genoemd. Maximalisering van het aantal conversies bij een bepaald budget, is waar het om gaat. Als adverteerder bepaal je zelf hoeveel je maximaal voor een klik wilt betalen en ook stel je een budget vast.

Veiling

Als je advertentie relevantie heeft voor een zoekopdracht, dan wil dat nog niet zeggen dat je advertentie wordt geplaatst. Als er andere advertenties in aanmerking komen, dan worden de kwaliteitsscores van de websites en de hoogtes van de biedingen gebruikt, om te bepalen welke advertentie wordt geplaatst. De kwaliteitsscore is gebaseerd op de relevantie van de advertentietekst, het aantal mensen dat op de advertentie klikt en of men de website al dan niet onmiddellijk weer verlaat.

Bron: www.roipartners.nl 

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *